RAVINTOLA HENRIKSIN ASIAKASREKISTERI
Tietosuoja
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen informointiasiakirja Ravintola Henriksin asiakasrekisterin tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä
1. Rekisterinpitäjä
Ravintola Bistro Henriks
Y-tunnus 2317121-6
Satamakatu 7,
33200 Tampere
henriks@henriks.fi
040-712 6662
2. Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Rekisteriin ja rekisteröidyn oikeuksien käyttöön liittyvissä asioissa yhteyshenkilö on
Jaakko Sinivuori
040-712 6662
henriks@henriks.fi
3. Rekisterin nimi
Ravintola Bistro Henriks asiakasrekisteri
4. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
Asiakastietojen käsittely voi perustua
- rekisteröidyn antamaan suostumukseen
- rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun tai sopimukseen rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn välillä
5. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset
Asiakasrekisterissä olevien asiakastietojen käyttötarkoituksia ovat:
- asiakassuhteen hoito ja kehittäminen
- asiakassuhdeviestintä
- asiakkaan tekemien varausten käsittely
- palveluiden myynti ja toteutus
- maksamiseen, laskutukseen sekä maksujen valvontaan ja perintään liittyvä henkilötietojen käsittely
- rekisterinpitäjän palvelujen markkinointi
- rekisterinpitäjän liiketoiminnan ja asiakaspalvelun kehittäminen
- Asiakkaan mahdollisia erityisruokavaliotietoja käytetään vain ruoan valmistukseen ja tarjoiluun.
6. Käsiteltävät henkilötiedot
Rekisterinpitäjä käsittelee asiakkaista seuraavia henkilötietoja
- asiakkaan etu-ja sukunimi, puhelinnumero,osoite, sähköpostiosoite
- varauksia koskevat tiedot
- asiakkaan maksutapatiedot, laskutustiedot, mahdolliset maksuviivetiedot
- tieto siitä, jos asiakas on kieltänyt käyttämästä tietojaan suoramarkkinointiin
- tieto siitä, jos asiakas on antanut suostumuksen sähköiseen suoramarkkinointiin (markkinointi tekstiviestitse tai sähköpostitse)
- tiedot palvelujen käytöstä ja ostoista
- asiakkaan valintoja ja toiveita koskevat tiedot
- mahdolliset asiakaspalaute ja reklamointitiedot
- mahdolliset erityisruokavaliotiedot
Rekisterinpitäjä käsittelee yritysasiakkaidensa kohdalla seuraavia henkilötietoja:
- Yritysasiakkaan yhteyshenkilön henkilön nimi, osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero
- Yrityksen yhteyshenkilön ilmoittamat lainsäädännön mukaiset suoramainonnan, etämyynnin ja muun suoramarkkinoinnin kieltotiedot
- Mahdolliset asiakaspalaute ja reklamointitiedot
7. Mistä henkilötiedot saadaan
Mahdollisina lähteinä ovat rekisteröity itse, palveluiden käytöstä tai ostosten teosta saatavat tiedot ja mahdollisesti kolmansilta tahoilta saatavat tiedot. Myös rekisterinpitäjä itse voi tuottaa henkilötietoja rekisteriin
8. Henkilötietojen vastaanottajat tai vastaanottajien ryhmät
Asiakasrekisteristä ei luovuteta tietoja kolmansille osapuolille.
Tietoja voidaan luovuttaa viranomaisille näiden lakiin perustuvien tietopyyntöjen perusteella.
9. Tietojen siirto EU:n ulkopuolelle
Tietoja ei siirretä EU:n ulkopuolelle
10. Henkilötietojen säilytysaika
Asiakasrekisterissä olevia asiakkaan henkilötietoja käsitellään asiakkuussuhteen ajan. Rekisterinpitäjä katsoo asiakkuuden päättyneeksi, jos asiakas ei ole käyttänyt rekisterinpitäjänä olevan yrityksen palveluita vuoteen. Aika lasketaan sen kalenterivuoden päättymisestä, jolloin asiakas on viimeksi käyttänyt yrityksen palveluita. Tiedot poistetaan asiakkuuden päätyttyä 6 kuukauden kuluessa, ellei tietojen säilyttämiseen ole olemassa muuta perustetta.
Asiakkuuden päättymisen jälkeen tietoja voidaan kuitenkin säilyttää ja käsitellä, jos se on tarpeen reklamaatioasioiden käsittelyä varten. Asiakasrekisterissä olevien tietojen säilytys-ajassa noudatetaan myös lain edellyttämiä säilytysaikoja kuten kirjapitolakia. Kirjanpitolain vaatimia tietoja säilytetään niin kauan kuin kirjanpitolaki edellyttää.
Yritysasiakkaiden yhteyshenkilötiedot poistetaan vastaavalla tavalla sen jälkeen kun yrityksen asiakkuus katsotaan päättyneeksi. Tietoja voidaan tämän jälkeen kuitenkin säilyttää jos
siihen on olemassa muu peruste.
Kun tietoja käsitellään rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn välisen sopimuksen nojalla, tietoja säilytetään niin kauan kuin tietoja tarvitaan sopimuksen täytäntöön panemiseen. Sopimuksen tultua suoritetuksi tietoja säilytetään niin kauan kuin asiakkuussuhde on olemassa tai käsittelyyn on olemassa muu peruste (esim. reklamaatiotapaukset tai kirjanpitolaki).
Kun asiakkuussuhde päättyy, asiakkaiden tiedot voidaan siirtää yrityksen suoramarkkinointirekisteriin sellaisten henkilöiden kohdalla, jotka eivät ole kieltäneet tietojensa käyttöä suoramarkkinointiin.
11. Rekisteröidyn oikeuksista
- Oikeus saada pääsy henkilötietoihin
- Oikeus tietojen oikaisemiseen
- Oikeus tietojen poistamiseen
- Oikeus käsittelyn rajoittamiseen
- Vastustamisoikeus
- Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
12. Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle.
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle, jos rekisteröity katsoo, että rekisterinpitäjä ei ole noudattanut toiminnassaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
13. Rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen liittyvät pyynnöt
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvissä kysymyksissä ja omien oikeuksien käyttämiseen liittyvissä tilanteissa rekisteröity voi olla yhteydessä kohdassa 2 mainittuun rekisterinpitäjän yhteyshenkilöön.
Tarkastusoikeutta koskeva pyyntö tai muu rekisteröidyn oikeuksien toteuttamista koskeva pyyntö rekisterinpitäjälle tulee tehdä kirjallisesti joko sähköpostilla tai postitse. Pyynnön voi myös esittää henkilökohtaisesti rekisterinpitäjän toimipaikassa.
Rekisterinpitäjä voi pyytää rekisteröityä täsmentämään riittävällä tavalla, mitä tietoja tai käsittelytoimia rekisteröidyn pyyntö koskee.
Sen varmistamiseksi, että henkilötietoja ei rekisteröidyn oikeuksien käyttöön liittyen luovuteta muulle kuin rekisteröidylle itselleen, rekisterinpitäjä voi tarvittaessa pyytää rekisteröityä toimittamaan tarkastuspyynnön allekirjoitettuna. Rekisterinpitäjä voi myös pyytää pyynnön tekijää todistamaan henkilöllisyytensä virallisella henkilöllisyystodistuksella tai muulla luotettavalla tavalla.
EVÄSTEET
Ravintola Henriksin verkkosivustoilla (https://henriks.fi/) käytetään evästeitä tämän selosteen mukaisesti. Selosteesta saat käsityksen siitä, miksi evästeitä käytetään, miten niitä käytetään ja miten voit itse hallita niiden käyttöä.
1. Yleistä tietoa evästeiden käytöstä
Käytämme evästeitä ymmärtääksemme paremmin kävijöidemme käyttäytymistä sivustolla ja tarjotaksemme yksilöllisen käyttökokemuksen. Evästeiden avulla haluamme esimerkiksi nopeuttaa ja sujuvoittaa sivuston toimintaa sekä kehittää sitä entistä käyttäjäystävällisempään suuntaan. Emme käytä evästeitä käyttäjien henkilökohtaisen tiedon keräämiseen tai sen välittämiseen kolmannelle osapuolelle.
2. Mitä evästeitä käytämme ja miten?
Google analytics
Käytämme Google Analyticsia kerätäksemme tietoja siitä, kuinka kävijät käyttävät sivustojamme. Keräämme tietoja varmistaaksemme, että sivusto vastaa käyttäjien tarpeita (käyttäjä esimerkiksi löytää etsimänsä helposti), ja ymmärtääksemme, mitä osa-alueita voimme parantaa.
Google Analytics tallentaa tietoja siitä, millä sivuilla käyt, kuinka kauan viivyt sivustolla, mitä kautta tulit sivustolle ja mitä linkkejä klikkaat.
3. Evästeiden hallitseminen
Voit hyväksyä, poistaa tai kieltää kokonaan evästeiden käytön selaimessasi. Huomaathan, että evästeiden käytön kieltäminen voi rajoittaa sivuston toimivuutta ja käyttökokemustasi. Asetukset ovat erilaiset eri selaimissa, joten niiden muuttamiseen voit perehtyä esimerkiksi käyttämäsi selaimen ohje-osiossa.
Lisää tietoa evästeistä ja niiden hallinnoimisesta saat osoitteesta aboutcookies.org tai Viestintäviraston sivuilta.